Mac OS X 10.6.2 Snow Leopard - PC





Mac OS X install dlm PC? yep! kini perkara ini bukan perkara mustahil. Sejak anjakan apple ke Intel bagi processor pada Macbook, iMac..etc. telah membuka ruang harapan kepada pengguna2 PC untuk merasai Mac OS yg sebenar pada PC mereka. Tapi banyak perkara yg perlu diambil kira sebelum proses installasi Mac OS X. Aku sendiri dah banyak kali gagal masa peringkat awal m'installasi Mac OS X dalam PC aku.Proses instalasi Mac OS X kedalam PC bukan semudah proses instalasi Windows XP, Vista atau 7. Banyak "tweak" yg perlu dilakukan utk menjadikan PC-Mac OS yg sempurna.

Utk pengetahuan tiada versi official Mac OS utk PC platform. Dan installasi Mac OS pada PC adalah melanggar terma dan syarat OS itu sendiri walaupun anda membeli dvd original Mac OS.

Masalah utama utk menjadkan PC-Mac OS yg sempurna perlu ambil kira ialah compatibility hardware PC tersebut. Utk maklumat compatibility hardware anda bole rujuk pada osx86project. Pada web tersebut terdapat compatibility list utk rujukan sebelum memulakan proses installasi. Terdapat juga kext dan tweak yg diperlukan bg sebahagian hardware yg tersenarai.

Sebelum aku berjaya install Mac OS X 10.6.2 SL dengan sempurna, aku telah melalui lebih 10 kali kegagalan dan perlu re-format. Kegagalan tersebut berpunca dari kesalah pemilihan kext yang sesuai dan compatibility hardware yg kurang sesuai. Tapi hasilnya kepuasan tak tergambar..hehe :D

0 comments:

Post a Comment